lørdag 18. september 2010

Stjerne... nei vent, F(uck) i boka til Lånekassen

Da var flybillett i boks, og kredittgrensa sprengt.

Reisen går fra London Heathrow til Zanzibar til en pris av 5300 kroner. Takk til Lånekassen som sponser mitt opphold på stranden med 10.000 kroner i reisestipend. MEN dere får trekk i boka for å være tidenes treigeste og minst handlekraftige statlige organ (etterfulgt av skattekontoret på en velfortjent andreplass, selvsagt).

Ser i noen sammenhenger grunnen til å åpne for konkurranse mot Lånekassen. Noen kunne nemlig trengt et spark i baken. Slik jeg ser er de enste fordelene med statens lånekasse at du har rentefritt lån mens du studerer, og STIPENDET (skal ikke klage på det... med mindre jeg styrker i noen fag).

Ulempene er skyhøye renter. I tillegg legger vilkårene forbud mot å betale tilbake lånet i løpet av kort tid, med mindre du betaler en viss sum som skal tilsvare rentene lånekassen ville tjent om du hadde nedbetalt over lengre tid.

Nå vet jeg ikke om dette er vanlige vilkår for alle lån, men man burde honestly speaking få betale ned lånet om man har penger til det!? Er det sånn at man skal ha minimum nedbetalingstid for at staten skal tjene penger på renter fra studenter? Jeg tror jeg trekker tilbake min takknemlighet med tanke på at stipendet som jeg så godtroende trodde var en gave fra Jensemann til meg, egentlig er MINE penger.

(tar forbehold om at min tolkning av vilkårene kan være missforståtte, isåfall, F- til Lånekassen i Norsk skriftlig)

Jeg avslutter i dag med å le av de som rydder i stua etter gårsdagens fest, og noen gode flybillett- tips.

Tips til gode søkemotorer for flybilletter:
www.skyscanner.com
www.kilroy.no
www.terminala.com
www.flybilligst.com

2 kommentarer:

  1. For en blogg, Ida!!!

    I totally agree. Er det virkelig sant det med lånekassen at man ikke kan betale ned mye om man ha råd? Det er jo faktisk helt skada i huet. Hvorfor er det ingen som har fortalt meg det før? Fittelånekassa.

    Peace

    SvarSlett
  2. Syyyykt braaaa blogg azzzz.


    Klemz

    SvarSlett